lördag 27 juni 2009

Kreativitet och inspiration

Nu när man är ledig börjar börjar kreativiteten öka och man känner att inspirationen så sakteliga återkommer från att ha varit lika med noll mot slutet av terminen. Det är nu man får bygga upp sin "idébank" inför kommande termin, känns det som. För med några års erfarenhet vet jag hur det blir när allt rullar på. Förutom att "bara" genomföra lektioner, projekt och liknande ska man fixa allt efterarbete detta medför, vara mentor med allt vad det innebär, vara aktiv på arbetslagsmöte och på APT, ha fikaveckor, etc. Gott om tid är det ont om...

De flesta idéer kommer när jag har lagt mig på kvällen. Det var likadant när jag pluggade. Så jag har ett litet block liggandes där på nattduksbordet att skriva i när något poppar upp. Ofta är det inte helt nya idéer utan en "twist" på något man läst och under dagen funderat vidare på.

En idé som kom var när jag läste en artikel om en båtflytt. Jag blev nyfiken och kollade runt på nätet om jag hittade något om att man kunde följa Kjellanders resa. Tanken jag fick var att eleverna ska välja att följa någon person som finns på nätet. Det skulle kunna vara kändisar eller någon som t.ex. bloggar om en resa eller liknande. Via de artiklar/texter de hittar kan vi t.ex. skriva refererande texter, återberätta muntligt, öva källkritik, etc.

Jag ska leta vidare efter båtkaptenen i inlägget ovan och om han finns på nätet under resan blir han min "kändis" att följa. För det är en sak till jag tänkt på, att jag själv ska genomföra alla uppgifter eleverna ska göra. Då blir det enklare att förklara och det borde uppstå färre missförstånd och bli färre uppgifter som måste göras om för att instruktionerna inte gått fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar