torsdag 18 juni 2009

Alltid alert

Som lärare är man (eller borde man vara?) alltid alert och på jakt efter nytt material att använda sig av. Inte kanske så att man alltid jagar böcker eller annat fysiskt material, utan mer att man ser en tanke, en möjlig ingång till något att presentera för eleverna. Just nu är det dock en bok jag har i tankarna, svensklärare som jag är. "Tusen gånger starkare" av Christina Herrström kommer att fungera som underlag för lektioner i höst.

Det är inte alltid helt lätt att få sina elever att bli intresserade av att läsa skönlitterärt. Många av de elever (i stort sett bara killar) som börjar i mina klasser har med nöd och näppe och visst tvång av tidigare svensklärare klämt sig igenom en bok - om man inte räknar de böcker som mamma, pappa eller annan släkting läst när de var i förskoleåldern... Hur man som lärare sedan ska lägga upp läsandet och de uppgifter som ska höra till är inte heller självklart.

Med det i bakhuvudet gick jag till Carl-Johan Markstedts föreläsning "Litteratur som känns!" i början av maj, VT09. Markstedt delade med sig av tips och idéer för läsning av skönlitteratur bland gymnasieelever. Lite mer om Markstedt, hans tankar och material hittar du här: http://www.bonnierutbildning.se/m2/Gymnasie--vuxenutbildning/Nyhetsarkiv-GyVux/2333/

"Tusen gånger starkare" kommer som sagt att finnas med som material att arbeta med i kursen Svenska A. Den handlar om jämlikhet i skolan och i samhället och kan därmed också höra samman med det skolövergripande tema kring tolerans som min skola ska ha vecka 46. Klart läsvärd bok, min 12-årige son ska läsa den nu, får se vad han tycker och tänker om den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar