söndag 14 juni 2009

Starten

Behövs ännu en blogg här på nätet? Kan jag tillräckligt mycket om detta rent tekniskt för att det ska bli bra? Kommer jag att få en massa spam-meddelanden från oseriösa bloggar, vilket bara kommer få mig att tröttna på sidan och överge den? Har jag tid och ork att fylla denna blogg med intressanta inlägg?

Detta är några av de frågor som motarbetar lusten till att starta blogg. Men det är ju ett så smidigt sätt att sprida sina åsikter och idéer via en blogg. Det handlar väl om engagemang som det mesta och jag som en läsande, pratande och vetgirig person borde ha något att kunna dela med mig av här... Eller?

Det första jag lägger in som se- och läsvärt är "The Last Lecture" av Randy Pausch. Boken och själva föreläsningen hittar du bl.a. via Mr. Pauschs hemsida,
http://download.srv.cs.cmu.edu/~pausch/

Pausch var gift trebarnsfar och professor i "computer science", "human-computer interaction" och design vid Carnegie Mellon University (CMU) i Pittsburgh, Pennsylvania. Tyvärr gick han bort i bukspottkörtelcancer i juli 2008.

Boken är lättläst om man ser till språk och kapitelindelning, men tung med tanke på de känslor som kommer fram där. Pausch blottar sig själv, både svaga och starka sidor, och visar på ett tydligt sätt hur man utvecklas hela livet - även om det ibland blir kortare än vad man kunnat tänka sig.

Föreläsningen är egentligen riktad till Pauschs tre små barn, men har setts av miljoner människor världen över. Jag läste boken först och när jag sedan såg föreläsningen visste jag en hel del vad han skulle säga och hur det skulle sluta. Det var inte mindre givande för det, kanske tvärtom.

1 kommentar:

  1. Välkommen till nätet Carina! Tekniska bloggfrågor kan du skicka till mig :)
    Lycka till med skrivandet!

    SvaraRadera