måndag 15 juni 2009

Mål och/eller drömmar?

I skolans värld pratar vi ofta om mål, både kortsiktiga och långsiktiga. Det finns läroplansmål att arbeta emot. I alla olika kurser har vi kursmål att följa. Eleverna sätter mål i samtal med oss mentorer. Många mål blir det.

I anknytning till tidigare nämnda Randy Pausch har jag tänkt att jag ska arbeta mer med drömmar, alltså önskedrömmar. Pauschs föreläsning har undertiteln "Really Achieving Your Childhood Dreams". Visst, det handlar egentligen också om att sätta upp mål att sträva emot, men om man kallar det drömmar istället känns det inte lika pressande, eller hur?

Mål är i min värld evigt förknippat med vinst och att klara av saker. Skjuta mål, gå i mål, etc. När man pratar om drömmar känns det inte längre lika förknippat med själva slutfasen. Om man sätter ett mål är det bäst man når det annars har man förlorat. Att ha en dröm är just bara det, att drömma om något oavsett om det är uppnåeligt eller ej.

Pausch pratar om att de hinder vi möter på vägen är till för att få oss att visa hur gärna vi vill ha/uppnå något. Ibland tänker jag att kanske själva fokuseringen på att sätta mål blir hindret eller begränsar oss. Pausch uppfyllde inte alla sina drömmar men i arbetet med att försöka fick han med sig mycket. "Experience is what you get when you don't get what you want" säger han bl.a. om sin dröm att spela i NFL, en dröm som alltså inte blev sann. Ser man det så blir det mer positivt än att "inte ha uppnått målet".

Det finns hur många saker som helst att dröja kvar vid eller att återkomma till i Randy Pauschs föreläsning. Mina gymnasieettor kommer att få berätta för mig om sina drömmar i kursen Svenska A och mina kursmål kommer jag att försöka sammanfatta i ledord. Mer om det senare i sommar. Tack igen, Mr. Pausch, för idéer och bidrag till min personliga utveckling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar