onsdag 1 juli 2009

Alltid på jakt

Igår var jag på konsert med Depeche Mode i Köpenhamn. Förutom att jag fick en rejäl dos DM bland de ca 45 000 åskådarna, borde jag skriva i lite komptid för arbete ;) Som jag skrivit tidigare har man alltid antennerna ute för att komma på saker som kan vara något att använda i kurserna man har. Inte alla idéer och tankar resulterar i något konkret, men man får snurr på tankarna och så småningom genereras ofta något användbart.

På stora bildskärmar visade Depeche under en av sina låtar, "Precious", en text som skrivs av en gammal skrivmaskin. Texten är av Daniel Ladinsky (inspirerad av 1300-talspoeten Hafiz/Hafez) och heter "I have learned so much". Den dikten gav mig idén till att använda mig av poesi i religionskunskapskursen. Tidigare har jag använt mig av både musik, musikvideor samt konstverk. Jag har ännu inte helt klart för mig hur mycket krut vi ska lägga på detta eller hur det ska gå till, men nu finns idén nedskriven här och jag fortsätter att fundera. Ska även kolla vilket/vilka kursmål det riktar sig emot.

Givetvis finns det även utrymme för denna och andra dikter i kurserna i svenska. Kanske att man kan läsa dem i A-kursen för att sedan återkomma till dem i religionskursen i trean? Samlandet av intressanta dikter fortsätter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar