tisdag 21 juli 2009

Det krävs något mer...

Häromdagen utbytte jag lite ord med Henrik Widaeus på Twitter. Det går inte riktigt att diskutera så bra där med 140-teckensgränsen, så det får kallas "utbytte ord". Det vi talade om var hur man använder sig av IT och teknik i klassrummet och att jag menade att det krävdes något mer, ett syfte bakom användandet. Speciellt viktigt blir det för oss som inte undervisar IT-ämnen och som inte är lika bra på det. Det enda kursmål jag har som uttalat innefattar datorer är i Svenska A; "kunna inhämta, värdera och ta ställning till information och kunskap från bibliotek och databaser samt kunna använda datorer för att skriva och kommunicera" och det kursmålet är inget man behöver gå på ett IT-program för att lösa.

Jag som inte är kärnämneslärare på IT-programmet får anstränga mig för att hänga med i utvecklingen på webben. Jag gör mitt bästa, verkligen. Men precis som man kan välja att kalla ett ämnesöverskridande arbete på två tillfällen för projekt tror jag lätt man kan hamna i att använda sig av t.ex. bloggande vid några tillfällen och sedan tycka att man är innovativ och utmanar IT-världen. Inget negativt med detta, det är bra att man testar och gör det man kan för att ge eleverna ytterligare kunskap med hjälp av IT. Men vad hade man för tanke bakom? Och varför stanna där? Det krävs något mer.

Som jämförelse ser jag det som att jag ger eleverna en bok, säger åt dem att läsa och sen förväntar mig en redovisning av vad de läst till ett visst datum. Been there, done that. Tro mig, resultatet var inte precis lysande... Det krävs något mer.

Jag tror att mycket av det jag redan gör går att göra med mer tekniska finesser som lockar och utmanar eleverna på mer än ett sätt. Men jag känner att man bör ha ett syfte bakom, att man inte bara slänger fram olika program, gadgets, webbsidor, etc. för sakens skull. Inte alltid i alla fall och inte utan att utvärdera åtminstone för sig själv vad det gav. Här har jag nytta av t.ex. tydliga bloggar eller sajter där kollegor delar med sig av sitt material, hur man kan använda det man kan men på ett mer IT-inriktat sätt.

Jag talar om kursmål ovan men det är inte alltid endast kursmål som styr hur man jobbar. Det kan lika gärna vara förmågor som utvecklas. Det viktigaste för mig är att mina elever utvecklas som personer, får självinsikt och självförtroende, så att de kan ta till sig kunskap på olika sätt och utveckla sitt personliga varumärke.

Jag brukar säga till eleverna när de t.ex. söker fakta på nätet och sedan ska skriva om det: "Finns det rakt av på nätet är det inte intressant för mig, jag kan googla. Du måste göra det till ditt eget, lägga till det du själv tycker och tänker om det." Jag kanske i fortsättningen borde tillägga att om det finns i deras blogg eller liknande på nätet, så är det definitivt intressant, visa mig!

2 kommentarer:

  1. Syftet är otroligt viktigt annars ser eleverna direkt bristerna i helheten och man tappar intresset. Optimalt kommer tankarna om IT-användning från eleverna som diskuterar fram eller fnular fram vilken teknik/internetsajt de kan använda eller vill använda och varför. Sedan kan teknikanvändningen även vara ett led i att utbilda dem inom det digitala samhället, dvs den sociala webben etc. Då blir syftet att se vad som är möjligt, väcka tankar o ideer och kanske nyttjar de dessa sajter i kommande uppgifter och projekt. Det finns så mkt där ute att vårt jobba ibland måste bli att visa på möjligheterna, sedan är det upp till dem :)

    SvaraRadera
  2. Hej - ska länka till dig - vi behöver skribenter till Svenskläraren - kanske du ville skriva något i den. A-m

    SvaraRadera