söndag 12 juli 2009

Auskultation

Det borde finnas mer tid för oss att besöka våra kollegors lektioner. När vi arbetar i projektform blir det automatiskt mer vi jobbar tillsammans, men för att projekten ska vässas behöver vi se mer av våra kollegors lektioner och deras ämnen. Annars blir det lätt att man jobbar ihop med kursmål som självklart passar ihop, men det blir liksom ingen utmaning i det hela.

Dels tror jag att jag kan få en gnutta insikt i den andres ämne (helst då i ämnen som ligger långt ifrån mina egna, det är där utmaningarna ligger när vi ska samarbeta i projekt) genom att besöka lite då och då. Dels tror jag att jag genom att se hur en annan lärare tänker, lägger upp sin lektion samt bemöter eleverna får mig att reflektera över mitt eget arbetssätt.

Tredje fördelen är att vi får se våra elever i olika sammanhang. Att eleverna visar olika sidor av sig själva, olika förmågor, inför olika ämnen och för olika lärare är jag övertygad om.

Ska man ens bry sig om att tänka att det kan innebära något negativt med auskultation? Nej, jag struntar i det och ser det som en win-win-situation.

1 kommentar:

  1. Det är därför det är så givande att handleda lärarstudenter. Visserligen är det oftast i ens egna ämnen, men det gör att man reflekterar över sin undervisning mycket mer. Ofta gör vi som lärare så många saker under en lektion som är omedvetna, men när du tvingas sätta ord på det, och motivera dina val, då utvecklas du.

    Att det skulle kunna vara negativt med en auskultation ser jag som konstigt eftersom både den undervisande läraren och den auskulterande självklart har ett öppet sinne och vill utveckla sin pedagogik.

    SvaraRadera